Динамо-ліхтар – це надійно, дешево, екологічно і надзвичайно зручно. Таке освітлення ніколи не згасне, а це означає, що ви будете в безпеці й добре освітлені. Проте чи так все насправді? І що це взагалі таке – динамо-ліхтар?
Динамо-ліхтар – це прикріплений до переднього колеса велосипеда мотор, який виробляє енергію, яка й приводить в дію фари. Динамо-машини також можуть живити USB- пристрої й інші агрегати з невеликим енергоресурсом.
Подібні динамо-машини з’явилися досить давно, проте своєї популярності вони почали набувати в період між Першою і Другою світовими війнами, коли англійський виробник компонентів для велосипедів Sturmey Archer винайшов Dynohub, помістивши генератор всередину ступиці переднього колеса. Це покращило ефективність динамо-машини з приводом від шин, покращило зчеплення у вологих умовах і зменшило знос шин.
Що дає динамо-освітлення
Хороший велоліхтар повинен бути яскравим, щоб бути видимим, освітлює дорогу, не засліплюючи водіїв й інших учасників дорожнього руху й залишається яскравим, поки ви зупиняєтеся на світлофорі, тобто має вбудований конденсатор, який продовжує живити ліхтар впродовж декількох хвилин.
Яскравість зазвичай описується в двох одиницях виміру: люменах і люксах. Тоді як лампи з батарейним живленням зазвичай оцінюються в люменах, динамо-лампи частіше оцінюються в люксах. Люмени є мірою загальної кількості видимого світла, що випромінюється джерелом, а люкс – це міра інтенсивності світла в корисній частині його діаграми спрямованості. Це означає, що два джерела світла з однаковим світловим потоком можуть мати дуже різні виміри в люксах залежно від того, як сфокусоване світло.
У більшості країн велосипедисти повинні мати білий світ спереду і червоний ззаду. Одна динамо-машина може приводити в дію як передні, так і задні ліхтарі. Динамо-пристрої дають достатньо світла й можуть бути адаптовані для різних стилів їзди.
Вибір схеми променю залежатиме від того, як саме ви їдете. Швидкий велогонщик, що здолав велику дистанцію, виграє від яскравого світла, яке проектується перед байком, що дає досить часу для реагування на небезпеки на проїжджій частині. Водій, що їде в неквапливішому темпі, побачить перевагу світла з відбивачами ближнього поля, які краще освітлюють область безпосередньо перед байком. Любителі нічних поїздок будуть в захваті від яскравості несфокусованого променю, рівномірно освітлюючого все, що знаходиться попереду.
Чому динамо-освітлення настільки непопулярне
На жаль, в Україні велосипедне світло вважається швидше аксесуаром, ніж вимогою. Пересічний веломагазин запропонує безліч варіантів ліхтарів з батарейним живленням, часто невеликих і знімних, тоді як динамо-системи потребують стаціонарного встановлення без можливості знімання.
У багатьох європейських країнах більшість велосипедів, призначених для повсякденного використання, вже на заводі оснащені динамо-фарами. Європейські велосипеди мають петлі для кріплення динамо-машин з приводом від шин або поставляються з динамо-втулками прямо з заводу. Перш за все це свідчить про розвинуту велосипедну підтримку, чого в нас, на жаль, бракує. Ментально багато українських велосипедистів ще не дійшли до розуміння необхідності мати якісне освітлення, тому й попит на велоліхтарі й зокрема динамо-ліхтарі ще не такий високий.
По-друге, якісна комбінація динамо-втулки і фар може коштувати 2–3 тисячі гривень й більше, що не підходить багатьом велосипедистам.
В-третє, таке бортове освітлення збільшує вагу велосипеда: середня вага динамо-системи для велосипеда складає 700-900 грамів. Його не дуже зручно використовувати на гоночному велосипеді.
В будь-якому разі в Європі та Сполучених штатах все більше людей використовують велосипеди для пересування, й дедалі частіше виробники починають пропонувати не тільки стандартні моделі велоліхтарів на акумуляторному живленні, але й динамо-системи.
Найбільшою перевагою є те, що можна почувати себе у безпеці навіть у багатоденній подорожі без доступу до розетки й можливості підзарядити акумулятор. Такий велоліхтар забезпечує стабільне й надійне освітлення в будь-яку погоду! Термін служби динамо-втулки аналогічний терміну служби інших велосипедних втулок, а це означає, що вона прослужить багатьох років.